Ingenmandsland. Installation view at Copenhagen Contemporary, 2020. Foto: Felix Adler

Ingenmandsland

14.08.

– 05.09.21

Det eksperimenterende kunstprojekt Ingenmandsland inviterer til fortryllelse af og fordybelse i CCs nære omgivelser gennem kunstneriske undersøgelser af materialer fra Refshaleøens hverdag.

Hvordan føles det at røre ved Refshaleøen, hvordan dufter den og kan man konservere øen på glas?

Ingenmandsland byder gæster til deltagelse i sanselige eksperimenter, og installationen vokser og ændrer form i takt med de deltagende gæsters bidrag. I løbet af åbningsperioden afholdes der vandringer på Refshaleøen sammen med projektholdet, hvor efterladenskaber, restmaterialer fra lokale aktører, skrald og naturmaterialer indsamles og bringes til CC.

Installationens hjerte er et stort laboratorium, hvor de indsamlede materialer undersøges og bearbejdes – her findes ro, lys og forstørrelsesglas til at ekstrahere og konservere selv de mindste detaljer fra materialerne, her produceres og støbes store æstetiske klumper af lag på lag af de indsamlede materialer, og her smadres og skæres klumperne op.

De forskellige materialers historier bliver på denne måde sammenflettet og smeltet til én sanselig masse for at blive smadret, spredt og undersøgt igen i nye konstellationer.

Klumperesterne arkiveres og fremvises løbende i Ingenmandsland sammen med den mangfoldige samling af konserverede materialer. Resultatet er et stort sanseligt og sammenvævet arkiv, der giver overblik over Refshaleøens levede liv og lægger op til en åben dialog om forbrug, ressourcer, natur og vores forhold til vores fysiske omgivelser.

Projektet er udviklet af Rune Fjord STUDIO, kunstformidler Amanda Luna og kunstner Maria Viftrup, som udfolder Ingenmandsland på CC med en inddragende installation.

 

Samarbejdspartnere

Bygaard, Byens Plantetorv, Barlby Carlsson, Alchemist, Simple Feast, Havnens Hænder, Empirical Spirits

 

Ingenmandsland er støttet af

Knud Højgaards Fond

Statens Kunstfond

Slots- og Kulturstyrelsen

Reolhansen

Bio

Rune Fjord STUDIO udvikler tværkunstneriske projekter med metoder fra billedkunst, kunsthåndværk, design og arkitektur, og ledes til daglig af kunstner Rune Fjord Jensen, som er uddannet fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding, Danmarks Designskole og Kunstakademiet i Reykjavik. Fjord har arbejdet professionelt med kunst og design i over 20 år og har givet kunstinstitutioner som ARoS, Sorø Kunstmuseum, Museet for Samtidskunst, Nikolaj Kunsthal, Odsherred Museum, Dansk Arkitektur Center, Esbjerg Kunstmuseum og Ordrupgaard erfaringer med at arbejde på inddragende og samskabende vis.

Amanda Luna er kunstformidler og cand.mag. i Moderne Kultur og Kulturformidling fra Københavns Universitet. Hun er medstifter og daglig leder af nonprofitorganisationen Rum for Æstetik, hvor hun udvikler eksperimenterende kunstprojekter med et skarpt fokus på børn, unge og voksnes lige adgang til positive møder med kunst. Amanda Lunas projekter fokuserer på at styrke deltageres trivsel og fællesskaber gennem fortrolighed med kunst og kunstinstitutioner af høj kvalitet. Hun har udviklet samarbejder med museet Ordrupgaard, Tranen, Det Midlertidige Museum Nordhavn, ARoS og Glyptoteket.

Maria Viftrup er uddannet fra Designskolen Kolding og arbejder med kunst og design med en mission om at bidrage til en mere social og bæredygtig fremtid. Viftrups praksis kredser om samskabende installationer, indsamling, tegning og fotografi. Hendes projekter skaber nysgerrighedsvækkende oplevelser gennem sanselige interaktioner med forskellige materialer og lægger op til dialog om menneskets forhold til ressourcer, produktion, forbrug og affald. Hun har samarbejdet med ARoS og Augustiana Kunsthal, og vundet prisen Danish Design Award i kategorien Young Talent.

Ingenmandsland. Installation view Copenhagen Contemporary, 2020. Foto: Felix Adler

Ingenmandsland. Installation view Copenhagen Contemporary, 2020. Foto: Felix Adler

Ingenmandsland. Installation view Copenhagen Contemporary, 2020. Foto: Felix Adler

Ingenmandsland. Installation view Copenhagen Contemporary, 2020. Foto: Felix Adler