Aftershock, 2021 © James Turrell, Installation view Light & Space at Copenhagen Contemporary, Photo by Florian Holzherr

James Turrell

Aftershock

07.09.22

– 01.04.25

Aftershock er en totalinstallation skabt specifikt til CC af den amerikanske lyskunstner James Turrell. I over et halvt århundrede har Turrell arbejdet med lys og rum. Påvirket af en uddannelse i perceptuel psykologi samt sin baggrund som kvæker, et pacifistisk og kristent trossamfund, der tror på ’det indre lys’, begyndte Turrell at eksperimentere med lys som kunstmedium i midten af 1960’erne.

Oplevelsen af Aftershock starter allerede udenfor værket, hvor man bliver bedt om at vente før man opstiger den tempellignende trappe og træder i det såkaldte ’sanse-rum’, hvor man oplever en cyklus af farvet lys. I installationen bliver man omsluttet af lys og farver, og man kan have en oplevelse af, at rummets grænser forsvinder, og man mister orienteringen.

 

James Turrell – eksperimenter med lys, rum og farve

 

Installationen er ét af en lang række såkaldte ’Ganzfelds’, der er blevet ikoniske værker for kunstnerens eksperimenter med lys, rum og farve. Ganzfeld er et tysk begreb, der er hentet fra psykologien og som først blev anvendt i 1930’erne af den tyske psykolog Wolfgang Metzger i hans forsøg med overstimulering af sanserne. Ved at udsætte synet for en intens strøm af farve, kan hjernen – i et forsøg på at skabe mening i et endeløst farvefelt – begynde at hallucinere.

I en alder af 16 år fik Turrell pilotcertifikat, og han har ofte fortalt om, hvordan det at flyve har påvirket hans kunst. Når man flyver, kan man opleve at være i et vektorløst rum, hvor man ikke kan definere rummets afslutning eller begyndelse – tænk blot på at flyve ind i en sky eller gennem tæt tåge. I Aftershock kan man opleve samme form for desorientering, idet man møder et intenst felt af farve, hvor det farvede lys synes at materialisere sig som en fysisk tilstedeværelse. Rummets grænser fremstår som utydelige og man kan blive i tvivl, om ens øjne er åbne eller lukkede.

Turrells arbejde handler ikke om lys, det er lys, og han betegner sine værker som beholdere for lys, hvor lys og farve opleves som et fysisk materiale. I en bredere forstand handler hans praksis om lys som en både fysisk og metaforisk tilstedeværelse, der betinger den menneskelige perception og dermed vores oplevelse af verden.

 


Aftershock, 2021 © James Turrell, Installation view Light & Space at Copenhagen Contemporary, Photo by Florian Holzherr

 

First Light

 

CC har fået den særlige mulighed for at udvide præsentationen af James Turrells kunstneriske arbejde med lys med hans hidtil vigtigste værkserie på papir: First Light. Serien består af tyve grafiske tryk, som viser geometriske lysende former skabt med udgangspunkt i Turrells tidlige lysinstallationer, som han lavede ved at projicere lys på væggene i sit studie. Det er en værkserie, der effektivt oversætter den rumlige oplevelse og skæret fra lyset i Turrells fysiske projektionsværker til en todimensionel flade.

First Light vises i hal 5 fra 31. marts 2023.

 

Om James Turrell (f. 1943)

James Turrell er fra Los Angeles og har foruden kunst studeret perceptuel psykologi, matematik, geologi og astronomi – fag Turrell senere har brugt i sin kunstneriske praksis. Siden slutningen af 60’erne har Turrell arbejdet med lys som sit primære materiale og er optaget af perceptionsteori, og hvordan rum, lys og farver påvirker mennesket.

 

Godt at vide før dit besøg

 

Vi oplever for tiden mange besøgene, hvilket kan skabe længere køer og ekstra ventetid i udstillingerne. Om muligt anbefaler vi at besøge os tidlig eftermiddag i hverdage eller torsdage om aften, hvor vi har åbent helt til kl. 21.00.
OBS: Værket Aftershock lukker en halv time inden CCs lukketid. Grundet mange gæster kan man opleve dage, hvor køen er lukket, når man kommer. Man kan altid få information om dette ved ankomst.

 

“Vi træder ind i et rum med glatte overflader, der svøber sig rundt om kroppen. Fornemmelsen af tåge i rummet suger lyset til sig, og rummets grænser opløses. Gulvet har en hældning, så man bevæger sig naturligt tættere på den lysende sfære for enden af rummet. Langsomt bevæger man sig rundt på gulvet, og nogle beskuere går med strakte arme, for at mærke hvor rummets grænser går. Man mister i sandhed sin orientering i lyset og farverne.”

– Magasinet Kunst