29.8 - 26.11.17
Bill Viola
Inverted Birth
Om
There is no answer to birth or death. They are meant to be experienced, they can be approached and studied, but not finally answered.
— Bill Viola
Den amerikanske kunstner Bill Viola er en pioner inden for videokunsten, og han er igennem sin 40 år lange karriere blevet kendt for sine ikoniske og fængslende slowmotion videoværker. Siden videokunstens begyndelse i slut 1960erne med kunstnere som Nam June Paik, Andy Warhol og Bruce Nauman, har Bill Viola udvidet dette medium fra at være registerende til at indeholde følelser. Han udviklede sin egen teknik og skabte en ny retning inden for kunsthistorien – én der tilførte videokunsten høj æstetisk sanselighed og kvalitet. Violas værker kredser om universelle menneskelige oplevelser og har rod i både østlig og vestlig kunst og spirituelle traditioner fra zenbuddhisme, islamisk sufisme og kristen mystik.
Kameraet fungerer for Bill Viola som et slags prisme, og gennem dét forsøger han at nærme sig livets store spørgsmål: Hvem er jeg? Hvor kommer jeg fra? Hvor skal jeg hen? Ved at udstrække, gentage eller nedsætte tidens hastighed giver Violas værker os mulighed for at være tilstede i et forlænget eller forstærket ’nu’. Hans installationer afbilder mennesket under ekstremt pres, opadstigende og faldende, i vand og ild, i bevægelse og i hvile. Hans billeder er slående i deres skønhed og skaber en følelsesmæssig forbindelse til beskueren, der går lige i hjertet.
Inverted Birth
Bill Violas store installation Inverted Birth (2014), der i efteråret 2017 blev vist på Copenhagen Contemporary på Papirøen, er et godt eksempel på, hvordan hans teknisk innovative installationer har sprængt videokunstens rammer. Det monumentale værk, der måler hele fem meter i højden, afsøger følelsernes magt og menneskets egen livscyklus: Liv, død, fødsel og genfødsel. “Fødslen er ikke en begyndelse, døden er ikke en afslutning,” som Viola har udtrykt det med et citat af Zhuang Zhou (ca. 370–287 f.Kr.).
Viola skriver om sit værk: “… Inverted Birth viser fem faser af en opvågnen gennem en række voldsomme transformationer, hvis væsker repræsenterer menneskelivets essenser: Jord, blod, mælk, vand og luft; livscyklussen fra fødsel til død, her skildret som en transformation fra mørke til lys.”
Om Bill Viola
Bill Viola er født i New York i 1951 og dimitterede fra Syracuse University i 1973. Han har skabt installationer, film, lydkulisser, fladskærmsvideoværker og andre værker til koncerter, operaer og kirkerum gennem fire årtier. Viola repræsenterede USA ved Venedigbiennalen i 1995 og har haft soloudstillinger verden over bl.a. på Palazzo Strozzi (2017); Deichtorhallen (2017); Guggenheim Bilbao (2017); Grand Palais (2014); Palazzo delle Esposizioni (2008); Mori Art Museum (2006); ARoS (2005); J.Paul Getty Museum (2003) og The Whitney Museum of American Art (1997).
Udstillingen blev skabt i samarbejde med Kira Perov (administrerende direktør, Bill Viola Studio).
Udstillingen blev støttet af
Augustinus Fonden