Christian Falsnaes, LOOK AT ME (2020), udsnit.

Christian Falsnaes

LOOK AT ME

26.08.

– 21.02.21

Sprit af. Hold afstand. Bliv hjemme. Instrukser fra regeringen er blevet en del af hverdagen efter COVID-19’s indtog, og herhjemme har statsministeren i enkle, præcise vendinger bedt os om at ændre vores adfærd.

I august slog Copenhagen Contemporary dørene op til udstillingen LOOK AT ME af kunstneren Christian Falsnaes, der har høstet stor anerkendelse i udlandet, men som kun få danskere kender. Falsnaes arbejder netop med magtforhold i sine værker og spændingen mellem autoriteter og individer, mellem museet og besøgende, kunstner og performer. Han rammer en nerve i tiden lige nu, når han undersøger, hvordan vi reagerer, når en autoritet – en statsminister, en præsident, en kunstner – taler til os i bydeform. Falsnaes overrasker, bevæger og udfordrer sit publikum, og i udstillingen LOOK AT ME får danskerne nu chancen for at opleve kunstnerens greb på egen krop.

Tag med Falsnaes i studiet, til fest og på udstilling

I hal 2 træder publikum ind i, hvad der ligner en kunstmesse med hvide vægge, der adskiller værkerne.
Hvor kunstmesser plejer at præsentere galleriernes forskellige udvalg af det bedste inden for kunsten, bliver publikum her mødt af det samme videoværk afspillet synkront på hver af de seks stande. Med høretelefoner på kan gæsterne udforske installationen.

Videoværket består af seks scener, som viser, hvordan Falsnaes og performer Minni Katina Mertens instruerer hinanden og publikum i en række situationer. Vi ser dem bl.a. kommandere med hinanden på skift, og vi ser, hvordan de får publikum til at smelte sammen i én bevægelse midt i salen på VEGA – alt sammen styret af kameraets linse og performerens ord. Når filmen slutter, bliver alle skærme sorte. Nu er det gæstens tur til at være med.

I et med værket

I LOOK AT ME dyrker Falsnaes de problemstillinger, der er forbundet med at bruge andre mennesker som kunstnerisk materiale, når han dirigerer performerens bevægelser eller kommanderer rundt med en hel sal af mennesker. Ved ikke alene at involvere sig selv, men også andre i sine performances, gør Falsnaes os og vores reaktioner til det centrale i værket. Sådan ophæver han vores distance til kunsten, og gør os til en del af den.

Blikkets magt

Kameraet er overalt blevet centrum for vores kultur, hvor vi konstant performer og iscenesætter os selv bl.a. gennem sociale medier. Alt er kurateret og kontrolleret af nogen – ligesom scenerne i LOOK AT ME. Sådan taler udstillingen også ind i den betydning som billeder har fået i vores kultur, og Falsnaes bruger kameraet som en autoritet, der er med til at styre publikum.

Det kan være provokerende, morsomt og grænseoverskridende at tage del i Falsnaes’ værk. Effekten er tankevækkende. Han får os til at reflektere over, hvordan autoritet bliver skabt og de mekanismer, der styrer vores sociale adfærd. Hvordan vil vi eksempelvis reagere på instrukser under en potentiel anden bølge af corona?

Om Christian Falsnaes

Den danske kunstner Christian Falsnaes (f.1980) bor og arbejder i Berlin. Han har studeret filosofi ved Københavns Universitet og tog afgang fra Akademie der bildenden Künste i Wien i 2011. Primært beskæftiger Christian Falsnaes sig med performances, der finder sted i det offentlige rum og i udstillingsrummet. Ofte dokumenteres hans performances gennem filmoptagelser, der efterfølgende bliver til videoværker.

Falsnaes værker ligger i tråd med en tysk-østrigsk performancetradition, hvor radikale formater sætter både kunstner og beskuer i centrum for værket. Hans værker cirkulerer om begreber som identitet og autoritet, deltagelse og underkastelse samt magt og afmagt. I sine værker gør han ofte publikum til medskabere af situationer, billeder eller videoer. Formålet er, at publikum skal opleve at se sig selv udefra, og få en reflekteret tilgang til deres egen adfærd og reaktioner.

Christian Falsnaes er repræsenteret i flere samlinger og har udstillet verden over. Blandt seneste soloudstillinger kan nævnes Kunstmuseum Krefeld, Bielefelder Kunstverein, Kunstverein Braunschweig og Kunsthalle Mannheim i Tyskland, ДINAMIKA i Moskva, Rusland, arteBA og Juan & Patricia Vergez Collection i Buenos Aires, Argentina, Yarat Contemporary Art Space i Baku, Aserbajdsjan, 1646 i Haag, Holland og herhjemme på Andersen’s Contemporary og Statens Museum for Kunst i København.

Christian Falsnaes, LOOK AT ME (2020). Installation view, Copenhagen Contemporary, 2020. Photo: David Stjernholm

Christian Falsnaes, LOOK AT ME (2020).

Christian Falsnaes, LOOK AT ME. Videostill, 2020

Christian Falsnaes, LOOK AT ME. Videostill, 2020

Christian Falsnaes, LOOK AT ME. Videostill, 2020