25.6 - 19.7.20
Ebbe Stub Wittrup
Botanical Drift
Udstillingen
I udstillingen Botanical Drift satte billedkunstneren Ebbe Stub Wittrup spørgsmålstegn ved national identitet og kulturelt ejerskab. Ved at gå i fodsporene på den danske botaniker Nathaniel Wallich udfoldede kunstneren en fortælling om vestlig økonomisk og videnskabelig logik over for lokal viden og erfaring.
Ebbe Stub Wittrup, der er særlig kendt for sine fotografiske værker, viste i udstillingen en anden side af sin praksis. Gennem fire installationer skabt til Copenhagen Contemporarys Hal 5 undersøgte han fænomener, der forbinder fortidens imperialistiske selvforståelse med nutidens globale magtkampe.
Udstillingen havde for Ebbe Stub Wittrup sine rødder i den Forstbotaniske Have i Charlottenlund, hvor der findes et træ med det forunderlige navn Pinus Wallichiana. Træet er navngivet af og efter den danske botaniker Nathaniel Wallich (1786-1854), der i 1807 blev udsendt til den danske – og senere engelske – koloni Serampore i Indien. Her påbegyndte Wallich et omfattende arbejde med at indsamle planter fra den lokale natur og inddele dem efter samtidens forbillede, den svenske botaniker Carl von Linné, der havde opstillet et system af slægter og arter, som alle verdens planter kunne klassificeres ud fra. De indsamlede eksempler fra den indiske flora blev beskrevet, presset og dokumenteret på ark, der blev distribueret til botaniske haver rundt om i Europa.
Botanical Drift viste et udvalg af disse originale ark i syv specialfremstillede montrer i ask, en af de træsorter, Wallich fandt og navngav. Med botanikkens vestlige katalogisering og navngivning af planter som et atlas for kolonitiden tegnede Ebbe Stub Wittrup et billede af denne periodes menneske- og verdenssyn og af begyndelsen på industrialiseringen. Historien om Wallich bevidner en tid, hvor vestlige nationer ikke alene erobrede store landområder med magt, men også overtog dem ’sprogligt’ ved at overskrive den oprindelige lokale erfaring og viden.
Fra loftet i hal 5 hang syv monumentale bannere i tekstil indfarvet med plantefarver fra den indiske flora. Brugen af farvepigmenter, udvundet af lokale planter, har igennem årtusinder spillet en væsentlig rolle i skabelsen af myter, traditioner og spirituelle ritualer overalt i verden. Flagene vajede som territoriale markører over udstillingen og adresserede spørgsmål om national og kulturel identitet.
En installation bestående af 24 små og to store handskeklædte hænder støbt i sortpatineret bronze bredte sig på udstillingens gulv. Handskerne formede forskellige håndtegn, såkaldte mudrās, der stammer fra den indiske mytologi. Mudrās er en spirituel praksis og et sprog, der traditionelt betegner symbolske eller territorielle gestusser inden for hinduisme og buddhisme, men som genfindes i mange kulturer. Håndtegnene rummer et omfattende vokabularium og blev en kommunikationsform, som ikke kunne oversættes eller forstås af kolonimagten.
Udstillingens fjerde installation repræsenterede udvekslingen og magtbalancen mellem Indien og England i form af en modificeret Jaguar MK 2 skabt i et samarbejde mellem Ebbe Stub Wittrup og arkitekt Peter Møller Rasmussen. Bilen har fået udskiftet sit originale interiør med dele udformet i indiske træsorter navngivet af Nathaniel Wallich. Jaguar, et af de mest klassiske britiske stilikoner, blev i 2008 opkøbt af den indiske koncern Tata Steel, der oprindeligt producerede stål til bilens konstruktion, da Indien stadig var under britisk indflydelse. Jaguaren i Botanical Drift fortalte om genforhandling af identitet og magt som Indiens postkoloniale modsvar til sin tidligere kolonimagt – og markerede dermed et skifte i verdensordenen.
I udstillingen krydsklippede Ebbe Stub Wittrup således mellem økonomiske, kulturelle, sproglige og botaniske forståelsesmodeller. I deres hybride former fremstod værkerne som genforhandlingsobjekter, som udgjorde en collage af eksisterende og nye betydninger, der rejste spørgsmål om oprindelse, magt og modmagt. Kan man tage noget tilbage, som nogen har taget fra en? Og hvilken historie følger med?
Udstillingen på Copenhagen Contemporary præsenteredes i samarbejde med Gl. Holtegaard. De to kunstinstitutioner viste soloudstillinger af Ebbe Stub Wittrup samtidig. Mens udstillingen på Gl. Holtegaard tog udgangspunkt i Stub Wittrups fotografiske arbejde, viste Copenhagen Contemporary skulpturelle og installatoriske værker. De to udstillinger gav gæster en enestående mulighed for at opleve et bredt udvalg af Stub Wittrups praksis fra hans fotografiske værker til nye stedsspecifikke installationer.
Om Ebbe Stub Wittrup
Ebbe Stub Wittrup (f. 1973) bor og arbejder i København. Han er uddannet fra Academy of Fine Arts i Prag i 1999. I sin kunstneriske praksis arbejder han med forskellige medier, men er særligt kendt for sine fotografiske værker. På CC udfoldede han sig gennem en lang række medier såsom tekstil, bronzeskulpturer, modificerede readymades og historiske dokumenter indsat i en nutidig kontekst. Ebbe Stub Wittrup har udstillet på en række soloudstillinger, både herhjemme, bl.a. på ARoS Aarhus Kunstmuseum og Overgaden Institut for Samtidskunst, og i udlandet, senest på Kunstverein Braunschweig i Tyskland, Kunsthalle São Paulo i Brasilien og Kirchner Museum i Schweiz. I 2010 modtog han Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat, og fra 2013-19 var han lektor i mediekunst på Det Jyske Kunstakademi.
Bilen, Jaguar MK 2, er skabt i et samarbejde mellem Ebbe Stub Wittrup og arkitekt Peter Møller Rasmussen.
Støttet af
Botanical Drift af Ebbe Stub Wittrup blev støttet af Statens Kunstfond, 15. Juni Fonden, Beckett Fonden, Kvadrat, Nordic Artbank og Randers Handsker.