Donna Huanca, 'LENGUA LLORONA' (2019). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: Anders Sune Berg
Donna Huanca, 'LENGUA LLORONA' (2019). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: Anders Sune Berg

Donna Huanca

LENGUA LLORONA

22.03.

– 01.09.19

LENGUA LLORONA er den boliviansk-amerikanske kunstner Donna Huancas første soloudstilling i Skandinavien. Udstillingen omfatter både maleri, skulptur, duft, lyd og performance.

LENGUA LLORONA er en totalinstallation skabt som et organisk miljø af små øer, hvor monumentale oliemalerier, bemalede totemlignende skulpturer i stål og dynger af kridhvidt sand skaber et sammenhængende landskab. I udstillingen høres et ambient lydspor af fragmenterede menneskestemmer, og duften af Palo Santo – et helligt Sydamerikansk træ, der lokalt bruges som rituel renser – emmer i rummet.

Fotografiske nærbilleder af bemalede kroppe er udgangspunktet for Huancas malerier. De fleste materialer hun anvender i sin kunst, som eksempelvis rå farvepigmenter, olier, gurkemeje, sand, stål, læder, hår og ler, har et direkte forhold til naturen. Resultatet er et udtryksfuldt billedsprog i flere lag, der er funderet i en natur- og biovidenskabelig interesse, hvor kroppens organiske processer, forbindelser og metamorfoser er centrum. 

I løbet af udstillingsperioden vil en serie bestående af otte performances aktivere udstillingen. Modellerne, som Huanca kalder sine performere, er dekoreret med maling, pigment og tekstiler, og de indtager installationen som levende malerier. De efterlader fysiske spor på vægge og gulv, hvormed de påfører en vedvarende forandring af rummet. For Huanca udgør disse performances et centralt spændingspunkt i hendes arbejde, hvor udstillingen levendegøres og forvandles til et sammenhængende kredsløb af organiske relationer mellem krop og omgivelser.

Donna Huancas praksis er funderet i en æstetisk og filosofisk undersøgelse af kroppens biokemiske arv og kulturhistorie. Med udgangspunkt i huden som organ, men også overflade, membran og kulturel formidler, udforsker hun menneskets kropslige erfaringer gennem sanserne.

Med titlen LENGUA LLORONA, der betyder “grædende tunge” på spansk og er et feminint ladet udtryk, kan der opstå associationer til klagesang, naturlige vandfald eller intim berøring. Ved at sammensætte disse antydninger af feminint ladede ritualer med efterladte kropsmarkeringer og abstrakte naturfortolkninger udfolder Huanca et stærkt sanseligt univers, der sætter spørgsmål ved menneskets fysiske forbundethed med omverdenen.

Særligt i Huancas brug af huden som lærred og performativt værktøj gør hun op med vores tids dominerende køns- og kropspolitikker. Hun introducerer muligheden for et andet blik, der fjerner fokus fra kroppen som begærsobjekt og i stedet henleder opmærksomheden på ideer om oprindelse, hukommelse, biologi og tid.

Udstillingen er skabt i samarbejde med kurator Aukje Lepoutre Ravn.

Udstillingen er støttet af:

Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond.

Om Donna Huanca (f. 1980)

Donna Huanca bor og arbejder i Berlin. Hun er opvokset i Chicago med bolivianske forældre, hvis hjemland og kulturelle traditioner er en tilbagevendende inspiration for hendes praksis. Huanca er bedst kendt for sine maleriske installationer, der blander maleri, skulptur, lyde og duft med performance. Huanca er uddannet fra University of Houston, Texas, Skowhegan School of Painting and Sculpture, Maine, samt Städelschule, Hochschule für Bildende Künste, Frankfurt. Af seneste udstillinger kan nævnes: PIEDRA QUEMADA, Belvedere Museum, Wien (2018), CELL ECHO, Yuz Museum, Shanghai (2018), LENGUA DE BARTOLINA SISA, Travesia Cuatro, Madrid (2017) og SCAR CYMBALS, Zabludowicz Collection, London (2016).

Donna Huanca, LENGUA LLORONA (2019). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: Anders Sune Berg

Donna Huanca, LENGUA LLORONA (2019). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: Elsa Kostic

Donna Huanca, LENGUA LLORONA (2019). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: Elsa Kostic

Donna Huanca, LENGUA LLORONA (2019). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: Anders Sune Berg