Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg

Doug Aitken

SONG 1

29.06.18

– 30.12.18

SONG 1 er en 35 minutter lang lyd- og videoinstallation skabt af kunstneren Doug Aitken, der blev udstillet på Copenhagen Contemporary ved kunstcenterets åbning på Refshaleøen. Inden for rammerne af en popsang, klassikeren I Only Have Eyes for You, har Aitken skabt et dragende og rumligt videoværk, der afspejler nutidens urbane landskaber, og trækker tråde tilbage i modernitetens kulturhistorie.

Forskellige versioner af den velkendte sang udgør den grundlæggende struktur i den monumentale lyd- og videocollage SONG 1. Installationen består af et rytmisk flow af videoklip, som projiceres op på en stor cirkulær skærm. Publikum møder på denne måde et altomsluttende kunstværk, som man både kunne gå rundt om og træde ind i.

Sangen er en klassisk jazzstandard fra 1934 kendt verden over for sin melankolske melodi og romantiske tekst. Den er dybt rodfæstet i amerikansk kulturlivs musikalske DNA og er blevet indspillet i utallige versioner – mest kendt er The Flamingos version fra 1959, karakteriseret ved sin langsomme ‘doowop’ R&B-lyd.

Til SONG 1 har Doug Aitken inviteret en række forskelligartede musikere til at indspille deres bud på sangen – heriblandt Beck, Lucky Dragons og No Age – et greb som afspejler sangens egen historie og de mange fortolkninger af den gennem tiden. Sangen fortolkes endvidere visuelt af skuespilleren Tilda Swinton, gadedansere og gospel-sangere, der optræder i værket.

SONG 1’s visuelle side flyder mellem fortid og nutid, fra stiliserede sort-hvide klip, som peger på scenekunstens og fjernsynets indflydelse, til billeder af nutidens hypermoderniserede metropoler med deres menneskevrimmel og pulserende lys. Her ses mænd og kvinder i forskellige omgivelser – på arbejdspladsen, på café, i studiet og i trafikken – synge med på den velkendte melodi. Sangens minimalistiske beat speedes op, så den afspejler de abstrakte, dynamiske billedklip af en metropol, hvor en søgen efter kærlighed og tilhør gentager sig på tværs af tid og sted og minder publikum om den menneskelige erfarings universelle karakter.

Sangens enkelhed, det soulfulde kor og det repetitive omkvæd understreger vores fælles vilkår, at vi er forbundet gennem følelser og erfaringer. Værket er i sin kobling af visuelle gengivelser af mænd over for kvinder, byen over for individet, nutiden over for fortiden en udforskning af moderniteten og de betingelser, der har indflydelse på vores liv i dag.

Udstillingen blev støttet af:

C.A.C. Fonden, ege, Amorim Cork Composites, Statens Kunstfond, Tæppeland samt Anonym fond

Om Doug Aitken

Doug Aitken er født i 1968 i Californien, USA, og bor og arbejder i Los Angeles. Han arbejder i et utal af medier og er kendt for sine monumentale videoværker, der integrerer urbane såvel som naturlige landskaber. Med værkerne Sleepwalkers (2007) og SONG 1 (2012) dækkede han hele bygninger med videoprojektioner, med Underwater Pavilions(2016) skabte han værker til havets bund, og med Mirage(2017) opførte han et spejlklædt hus i ørkenen. Aitken blander gerne kunstgenrer og skaber dialog mellem dem, som da han fyldte et tog med musikere, kunstnere, forfattere m.fl. og skabte Station to Station (2013), et værk der udfoldede sig over tid og sted, mens det bevægede sig på tværs af USA. Doug Aitken har udstillet på museer over hele verden, herunder Museum of Contemporary Art, Los Angeles, Whitney Museum of American Art, New York, Museum of Modern Art (MoMA), New York, Wiener Secession, Wien, Serpentine Gallery, London, og Centre Georges Pompidou, Paris.

Doug Aitken, SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg

Doug Aitken, SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg

Doug Aitken, SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg