David Shrigley, DO NOT TOUCH THE WORMS (2020). Installation view at Copenhagen Contemporary, 2020. Photo: David Stjernholm

David Shrigley

DO NOT TOUCH THE WORMS

25.06.20

– 21.02.21

DO NOT TOUCH THE WORMS er den hidtil største udstilling af den britiske kunstner David Shrigley. På bedste Shrigley-manér blæses 20 lyserøde regnorme op til en abnorm størrelse og forvandler CCs største udstillingshal til en spillevende ormegård, hvor leddeløse væsner smyger sig om hinanden i et virvar.

Som altid er Shrigleys værker åbne for fortolkning. Ormene synes det ene øjeblik at være et tydeligt signal om, at en latent fare er blusset op og nu overvælder os med en enorm kraft. Det næste øjeblik er det en fornøjelig seance med 20 nyttedyr, der med deres barnagtige udseende får os til at trække på smilebåndet. Det er netop et sted mellem tungsind og lethed, alvor og underspillet humor, at Shrigley rammer os, får os til at hæve blikket et kort øjeblik og se os selv udefra. Den britiske kunstner har en ubesværet måde at gå til tunge emner på, som er tiltrængt netop nu, hvor vi står ansigt til ansigt med racisme, klimaudfordringer og en pandemi.

DO NOT TOUCH THE WORMS og er skabt specifikt til Copenhagen Contemporary.

 

Et tidsindstillet ur

Selvom ormegården virker ukontrolleret, er galskaben sat i system. I en kontinuerlig tidscyklus vækkes ormene til live og dør langsomt hen, når luft regelmæssigt blæses ind i og siver ud af dem igen. Vi kan følge med i ormenes livsløb på et stort LED-ur, der hæver sig over ormegården og tæller ned til næste livgivende pust. I Shrigleys udstilling bryder regnorme, vi oftest ser som små, slatne og slimede væsner i muldjorden, igennem gulvet, og med deres mere end mandshøje ranke ‘halse’ skaber de et absurd og omvendt størrelsesforhold mellem orm og menneske. I kombination med uret minder værket os om vores egen forgængelighed, og hvor små vi er i forhold til de kræfter, vi kæmper imod. Det er ormene, der i sidste ende fortærer os, når vi er gået bort, og pludselig står værket frem som et lysende memento mori-øjeblik: Husk, du skal dø.

 

Thumbs up

David Shrigley er nok mest kendt for sine tegninger, der er fyldt med en god portion sort britisk humor. På sin egen underspillede facon formår han med diskret humor at prikke til samfundsrelevante og politisk ladede emner. Han har derfor ikke mindst i Storbritannien, men også i resten af verden, høstet stor anerkendelse som en satirisk kunstner, der med vid spidder vores samtid. Det formåede han f.eks. i 2016, da han til ‘The Fourth Plint Commision’ på Trafalgar Square i centrum af London skabte en bronzeskulptur af en hånd – en kæmpemæssig ‘thumbs up’ med titlen Really Good, netop efter briterne havde stemt ja til Brexit, og den nationale konflikt brød ud i lys lue. Herhjemme gjorde han sig sidste år bemærket til Heartland Festival ved Egeskov Slot på Fyn, hvor han i søen foran slottet installerede en 13 meter høj oppustelig svane med titlen Swan Thing, der også på afstand kunne ligne en meget lang fuck-finger til verden.

De overdimensionerede orme på CC viser endnu en gang Shrigleys fortræffelige evne til at forene det simple, uprætentiøse og satiriske med komplekse og seriøse emner. I dag kan det synes ekstra vigtigt at hylde satirens samfundsmæssige rolle, hvor humoren benyttes som kommentar til det politiske såvel som til at kaste et nyt lys på vores hverdag og vores korte eksistens her på jorden. De slibrige orme giver os i hvert fald stof til eftertanke.

 

Udstillingen er støttet af

Galleri Nicolai Wallner

Om David Shrigley

David Shrigley (f.1968) bor og arbejder i Brighton i England og er uddannet fra Glasgow School of Art i Skotland i 1991. Han er bedst kendt for sine humoristiske og ofte absurde tegninger. I sin kunstneriske praksis beskæftiger Shrigley sig med adskillige medier, herunder tegning, maleri, skulptur, installationer, fotografi, animationsfilm og linoleumstryk, der alle kredser om temaer som hverdagsliv og den menneskelige adfærd. Dertil udgiver han bøger, indgår i musikalske samarbejder og producerer selv musik.

Shrigley har høstet stor international anerkendelse for sine værker og har bl.a. modtaget en OBE i The Queen’s New Years Honour’s List 2020 for sit arbejde med visuel kunst. Han har udstillet flere steder i verden, bl.a. på Spritmuseum, Stockholm, Power Station of Art & Design, Shanghai, the National Gallery of Victoria, Melbourne, Yerba Buena Centre for the Arts, San Francisco, og i København på bl.a. Galleri Nicolai Wallner, Statens Museum for Kunst og Den Frie Udstillingsbygning.

I 2013 var David Shrigley nomineret til den prestigefyldte Turner Prize og i 2016 blev han kommissioneret til skabe skulpturen Really Good til Trafalgar Square i London, der var udstillet frem til marts 2018. I 2019 var han kunstnerisk hovednavn på musikfestivalen Heartland ved Egeskov Slot på Fyn, hvor han skabte det 13 meter store oppustelige værk Swan Thing særligt til festivalen.

David Shrigley, DO NOT TOUCH THE WORMS (2020). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: David Stjernholm

David Shrigley, DO NOT TOUCH THE WORMS (2020). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: David Stjernholm

David Shrigley, Worms In Your Champagne (2020).

David Shrigley, DO NOT TOUCH THE WORMS (2020). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: David Stjernholm