Claudia Comte, 'I Have Grown Taller from Standing with Trees' (2019). Installation view. Photo: Roman März
Claudia Comte, 'I Have Grown Taller from Standing with Trees' (2019). Installation view. Photo: Roman März

Claudia Comte

I Have Grown Taller from Standing with Trees

08.02.

– 01.09.19

Claudia Comte har til sin første udstilling i Danmark skabt den publikumsinvolverende installation I Have Grown Taller from Standing with Trees til Copenhagen Contemporarys største hal. Udstillingen forener skulptur, lyd og performance med matematiske systemer, arkæologi og naturvidenskab.

I CCs 1100 m2 store hal står rækker af seks meter høje afbarkede stammer placeret på et sort-hvidt grafisk mønster trykt på et enormt gulvtæppe. En stor keramisk skulptur udgør centrum i denne tilsyneladende fredfyldte skov, som er omsluttet af filtreret lys, lyd og den milde duft af harpiks, der emmer fra de lyse graner.

Bevæger man sig gennem skoven, oplever man imidlertid, at den velordnede struktur kollapser. Stammerne synes at være blevet ramt af en voldsom kraft og er nu fastfrosset i en tilstand af uorden. Tæppets geometriske mønster leder tanken hen på træernes rodsystemer, der via underjordiske netværk af svampe kommunikerer med andre træer på tværs af skovbunden. Systemet – en struktur der søger orden og klarhed – forvrænges og tydeliggør følgerne af den alvorlige forstyrrelse af skovens økosystem, over såvel som under jorden.

Comtes særlige interesse for skoven går tilbage til hendes opvækst på landet i Schweiz. Hun er kendt for sine store installationer, der forener organiske former, digitale teknologier og håndlavede skulpturer med fokus på materialernes og den industrielle produktions historie. Grantræerne i I Have Grown Taller from Standing with Trees kan således ses som tidskapsler, hvor skiftende klimaforhold er afspejlet i, hvordan stammernes årringe vokser med forskellig hastighed. Dette er værd at bide mærke i, når man går omkring mellem granerne, der alle er omtrent hundrede år gamle.

I sit billedlige og skulpturelle sprog arbejder Comte med former, der leder tankerne hen på organisk liv. Med sin legende tilgang til naturens skønhed og styrke ønsker hun at fremkalde en særlig værdsættelse og ærbødighed for naturen. Tæppets grafiske udtryk vækker minder om teenagetidens nysgerrighed og opdagelser i tegneseriens universer. Samtidig peger det på Jordens skrøbelige økosystemer og udtrykker en fornyet kærlighed til naturen.

Besøgende kan frit bevæge sig omkring mellem træerne, klatre op på de faldne stammer og skue ud over den kollapsede skov. Med tanke på barndommens oplevelser inviteres man til at indgravere sit navn eller et budskab i stammerne. Kunstneren inviterer også publikum til at deltage i en række performances, der er planlagt til at finde sted i udstillingsperioden.

Claudia Comte har personligt været involveret i processen med at udvælge træerne, og for hvert fældet træ har kunstneren plantet to nye.

Udstillingen er støttet af:

Pro Helvetia, Embassy of Switzerland in Denmark, ege og Kvadrat.

Om Claudia Comte (f.1983)

Claudia Comte er kendt for sine sansemættede tableauer, der kombinerer skulptur, maleri, digitale teknologier og interaktive installationer, der ofte aktiveres af performere eller publikum selv. Comte er uddannet ved Ecole Cantonale d’Art de Lausanne (ECAL) og Haute Ecole Pédagogique, Visual Arts. Af nylige udstillinger kan nævnes: The Morphing Scallops, Gladstone Gallery, New York (2019), Electric Burst (Lines and Zigzags), Contemporary Art Museum, St Louis (2018), When Dinosaurs Ruled the Earth, König Galerie, Berlin (2018), Zigzags and Diagonals, MOCA Cleveland (2018), Swiss Performance Now, Kunsthalle Basel (2018), 10 Rooms, 40 Walls, 1059 m2, Kunstmuseum Luzern (2017).

Claudia Comte, I Have Grown Taller from Standing with Trees (2019). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: Roman März

Claudia Comte, I Have Grown Taller from Standing with Trees (2019). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: Roman März

Claudia Comte, I Have Grown Taller from Standing with Trees (2019). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: Roman März